Cari Blog Ini

Khamis, 15 April 2010

Pengenalan.
Suatu ketika dahulu bumi kita amat sesuai dengan kehidupan yang saling bergantungan antara satu sama lain. Dari kutub selatan sehingga kutub utara ini dan termasuk sekitar garisan khatulistiwa dipenuhi dengan kehijauan flora dan faunanya yang unik dan agaknya pada fikiran kita ia akan kekal selama-lamanya, tapi ia bukanlah selama-lamanya.Dari pemanasan global yang sering di jadikan 'tagline' dalam setiap perbincangan masyarakat antarabangsa dan juga tidak ketinggalan juga masyarakat kita merperkatakan tentang masalah pemanasan global ini.Dari pelepasan gas CFC yang tanpa had ini adalah permulaan yang membinasakan dan seterusnya bukit digondolkan,hutan dimamah dengan rakusnya,kawasan laut ditambak dengan sesuka hati dan seterusnya cairnya bongkah ais yang besar di kutub selatan, dan ini adalah sebahagian dari kemusnahan yang telah dilakukan oleh spesis manusia.
Masalah pengurusan bahan sisa pepejal yang seharusnya diselaraskan kepada satu pengurusan yang cekap dan menjamin ia tidak akan memudaratkan kehidupan kita.Pengawasan oleh pihak berkuasa sekadar melepas batuk di tangga , dengan pelbagai pencemaran yang amat teruk dengan masalah pembuangan sisa toksik, pencemaran sungai-sungai dan banyak lagi yang berkaitan dengan pencemaran.Pembongkaran yang di sampaikan oleh media massa hasil runggutan orang ramai telah membuatkan pihak berkuasa melaksanakan tanggungjawab dalam melaksanakan penguatkuasaan.Tetapi adakah ia masih mencukupi?.Tugas pengawasan alam sekitar juga bukan di bawah Jabatan Alam Sekitar tetapi patut menerima bantuan dari agensi-agensi kerajaan lain kerana ia telah menjadi masalah yang akan menyebabkan kemusnahan sejagat.
Sebenarnya kita sebagai pengguna dan rakyat yang menggunakan sumber-sumber haruslah bertanggungjawab dengan apa yang kita lakukan dan bersedia dengan hasil yang bakal kita perolehi.
\







Pencemaran Alam Sekitar.
Alam kita ini tidak semesra dahulu lagi, banyak sekali kisah-kisah yang kita dengar dan baca mengenai kemusnahan yang telah menyebabkan kerugian berjuta-juta ringgit.Udara yang kita sedut telah dicemari dengan pelbagai gas yang menyesakkan nafas, air yang kita minum telah berubah warna dan banyak lagi kisah-kisah kemusnahan yang telah disaksikan dan bakal kita alami.Maksud yang paling tepat bagi pencemaran alam sekitar ialah kita tidak menjaga keharmonian alam ini dengan baik yang dahulunya segar dengan keindahan flora dan fauna.Pelepasan gas-gas seperti CFCdan gas karbon , pembuangan sisa pepejal dan toksid yang tidak beretika, penebangan pokok-pokok hutan , peluasan empayar tanah ke atas lut dengan menimbusnya dan bermacam-macam lagi kisah yang telah manusia lakukan.

Keindahan alam yang menghijau
Masalah pemanasan global telah menyebabkan kita tersa bahang kepanasan dengan perubahan cuaca yang tidak menentu, ribut,hujan dan kemarau yang telah melanda kita adalah implikasi yng terpaksa kita hadapi.Secara sedar ataupun tidak semenjak manusia mengalami revolusi industri hampir satu abad yang lalu dengan jumlah pertambahan penduduk yang makin tinggi telah menyebabkan kita dengan rakus memusnahkan tanpa memelihara apa yang patut kita jagai.Setiap sesuatu yang dicipta oleh tuhan ini pastinya mempunyai tujuan dan hikmahnya.Sebagai contoh pokok-pokok di hutan berfungsi sebagai penebat banjir secara semulajadi dan menghalang kejadian tanah runtuh.Kuala Lumpur pernah mengalami beberapa kali banjir kilat yang dasyat, puncanya ialah kegagalan sungai-sungai mengalirkan air kerana dasarnya semakin hari semakin cetek dan sempit.Peluasan kawasan pertanian tanpa memikirkan makhluk yang lain telah menyebabkan wujudnya konfrantasi antara manusia dengan haiwan .Serangan gajah-gajah liar ke atas kawasan pertanian misalnya banyak berlaku di Terengganu, Kelantan dan Pahang.Tidak terkecuali juga serangan binatang buas seperti harimau ke atas manusia.Hal ini terjadi kerana kita secara sedar ataupun tidak telah menyekat kebebasan dan sumber makanan yang semakin terhad.
Sebagai sebuah negara yang menuju ke sebuah negara yang maju, masyarakat kita semakin bertambah, ini membuatkan kita kita lupa pentingnya tentang pengurusan sampah-sampah ini.Kalau ditinjau ke sungai-sungai yang berada di Malaysia ini, banyak sekali yang boleh diistiharkan sebagai kotor dan beracun.Alam Flora ialah agensi yang terbabit dengan penggumpulan dan memunggut sampah-sampah yang terdapat seluruh negara telah menjalankan tugasnya dengan sebaik mungkin tetapi kita masih memandang remeh tugas kita sebagai masyarakat yang amat prihatin dengan kebersihan ini . Faktor sikap menjadi sebab utama kerana 'kebersihan bermula dari rumah' tidak diamalkan oleh sebahagian penduduk kita.Tin-tin minuman,plastic bungkusan,perabot-perabot lama dan bernacam-macam lagi bahan buangan yang tidak dapat dinyatakan di sini.





















Keperluan Penilaian Terhadap Alam Sekitar.
Pembangunan demi mengejar kemajuan perlulah mengambil kira perubahan yang bakal dialami oleh alam sekitar.Kita perlu membayar setiap apa yang kita telah lakukan ini dan bagi mengelakkan keadaan ini berlaku maka penilaian terhadap alam sekitar perlulah dijalankan bagi menjamin kesan-kesan yang bakal diterima tidak menjejaskan kualiti alam dan hidup kita.
Penambakan laut yang dijalankan oleh Singapura bagi meluaskan kawasan dan sempadan sejak beberapa tahun lalu telah menyebabkan kesan terhadap ekosistem hidupan marin itu sendiri .Dugong yang dahulunya begitu banyak didapati diperairan Selat Teberau, kini hanya tinggal nama.Itu kesan terhadap kehidupan marin, ia juga menjejaskan kehidupan nelayan-nelayan dengan hasil tangkapan yang semakin hari semakin kurang.Penyebabnya ialah musnahnya tempat hidupan laut itu, ikan-ikan selama ini bergantung kepada plankton dan batu karang sebagai 'rumah' telah musnah sama sekali.Jika penilaian kesan terhadap alam sekitar dijalankan terlebih dahulu maka kesan-kesan ini tidak akan timbul.
Kita juga digemparkan dengan kegondolan kawasan rezab Bukit Cherakah oleh pihak pemaju perumahan.Kawasan itu merupakan kawasan tadahan hujan semula jadi dan kawasan perlindungan habitat semula jadi bagi haiwan liar.Amat menduka citakan kehijauan telah diganti dengan tanah yang gersang kemudian kawasan perumahan yang indah kononnya.Jika Environmental Impact Assessment (EIA) di jalankan maka perkara sebegini tidak akan menjadi. Kepentingan kajian alam sekitar dapat diringkaskan kepada beberapa perkara, iaitu:
A Supaya manusia menghargai alam sekitar.
Kajian yang dijalankan ke atas alam sekitar ini dapat mendorong manusia meletakkan harga yang munasabah terhadap alam sekitar. Sikap menghargai alam sekitar dapat dicetuskan bilamana manusia melihat alam sekitar dari sudut perpektif yang bersepadu.Manusia akan menyedari nilai hakiki bahawa lam sekitar tidar dapat di nilai dengan wang ringgit.
B Supaya wujud pemuliharaan alam sekitar.
Kajian alam sekitar dapat menimbulkan kesedaran kepada manusia supaya memulihara alam sekitar.Pengabaian terhadap perkara tersebut boleh menyebabkan sesuatu yang buruk bakal menimpa.Lambat laun kehidupan manusia akan terjejas dan seterusnya menuju kepada kehancuran.Dengan kata lain kajian dan penilaian terhadap alam sekitar merupakan satu proses penyelesaian kepada kemelut alam sekitar zaman moden ini.
C Menjamin keperluan generasi muda.
Penilaian yang dibuat terhadap kesan alam sekitar berperanan membuka mata generasi hari ini ke arah melihat nasib gerasi yang akan datang.Bencana yang bakal menimpa kita jika kita tidak bertindak dan ini sepatutnya wujud dalam diri generasi hari ini. Bumi dan alam ini bukan hak mutlak kita dan kita hanya mewarisi legasi dahulu dan bakal meperturunkan kepada generasi yang akan datang.
D Melihat kesan-kesan yang timbul semasa dan selepas sesuatu projek pembangunan dijalankan.
Kita tidak akan dapat mengjangkakan sesuatu yang bakal timbul jika kita hanya mengejar keuntungan dari sebuah pembangunan.Tetapi kita mungkin menyesal jika kita mengetahui sesuatu kesan yang timbul bukan sahaja kepada kehidupan manusia tetapi juga haiwan dan tumbuhan.



Pembangunan menjamin taraf kehidupan, adakah ia bernilai?












Kesan Bahan Buangan ke atas Pencemaran Alam Sekitar.

Sejak mencapai kemerdekaan semenjak 50 tahun dahulu, populasi penduduk di negara kita telah mendadak sehinggalah membentuk sejumlah 26 juta orang(bancian tahun 2000) dan jumlah ini akan terus meningkat dari tahun ke tahun. Peningkatan penduduk ini akan menyumbang kepad peningkatan ke atas sisa buangan yang semakin meningkat dan jika tidak diurus dengan baik maka ia pastinya akan mengundang bermacam-macam kesan yang negetif terhadap kualiti kehidupan kita.Terdapat beberapa bahan buangan yang membawa kepada pencemaran yang teruk:
 Sampah dan bahan pepejal
 Sisa buangan dari kilang-kilang
 Sisa dari kenderaan
 Bahan kimia dan racun berbahaya untuk pertanian.
 Penggunaan CFC( chlorofluorocarbons).
 Sisa kumbahan.

Kita tidak boleh memandang remeh sisa-sisa yang kita buang tersebut.Pencemaran yang mungkin timbul ialah pencemaran ke atas air iaitu sungai dan laut dan pencemaran ke atas udara yang kita sedut ini.
Sampah- sarap dan sisa pepejal lain yang dihasilkan oleh kita dibuang dengan sewenang-wenangnya.Sungai dan di merata-rata tempat yang mana dianggap mudah bagi kita.pelbagai bahan buanganyang kita buang ini akan menimbulkan kesan yang bakal kita terima. Sampah sarap ialah semua bahan yang terutama dihasilkan oleh aktiviti manusia seperti industri, pertanian dan pertambangan dan lainnya yang dianggap tidak berguna (Tchobanoglous 1993). Selain itu, Barret (1998) mengatakan sampah adalah buangan berasal dari suatu proses produksi, yang memerlukan suatu pengurusan kerana pengurusan adalah alat penting untuk memastikan sistim dapat bekerja dengan baik.

Dodds (1997) mengatakan sampah berasal dari aktiviti manusia. Pertumbuhan ekonomi memberikan kesan lebih banyaknya penggunaan sumber asli. Terdapat hubungan antara pertumbuhan ekonomi dan pencemaran alam sekitar. Kesan terhadap alam sekitar akibat aktiviti manusia bergantung pada kuantiti dan kualiti dari bahan-bahan yang diambil dari alam sekitar dan dikembalikan sebagai sampah.


Sungai yang telah menjadi tempat pembuangan sampah

Bukan setakat sampah-sarap yang dibuang ke dalam sungai malahan hasil dan sisa kumbahan, buangan kotoran dari kilang-kilang dan penggunaan racun-racun untuk pertanian.Apabila sungai yang selama ini menjadi sumber bahan minuman kita sehari-harian telah tercemar, maka dimana lagi kita medapatkan air?.Kejadian banjir kilat juga salah satunya berpunca dari aliran sungai yang terjejas dengan kehadiran beribu-ribu tan sampah –sarap.Sisa buangan yang dihasilkan oleh kita iaitu kumbahan jika tidak diurus dengan betul maka ia akan menjadi racun yang membunuh kita semua. Pelepasan gas-gas CFC dan asap-asap dari kenderaan bermotor telah menyebabkan udara yang kita sedut ini semakin hari semakin kotor.Pelbagai jenis gas yang merbahaya hasi dari pengeluaran asap-asap kenderaan ini akan menyebabkan udara semakin beracun

Bentuk-Bentuk Pencemaran
i. Pencemaran Udara
a. Pencemaran udara bermaksud terdapat gas, cecair, atau zarah berbahaya yang terkandung dalam udara sehingga berlaku perubahan dan menjejaskan kehidupan atau bahan lain.
b. Antara punca berlakunya pencemaran udara ialah:
 asap daripada ekzos kenderaan bermotor yang mengandung karbon monoksida yang membahayakan kesihatan;
 asap yang dikeluarkan oleh kilang-kilang
 debu yang berpunca daripada kilang papan, kawasan pembinaan, dan sebagainya;
 pembakaran sampah sarap secara terbuka;
 asap daripada rokok.

ii. Pencemaran Air
a. Pencemaran air bermaksud perubahan yang berlaku pada Kandungan, keadaan, dan warna air sehingga tidak lagi selamat untuk hidupan air dan kegunaan manusia.
b. Pencemaran air memberikan kesan negatif kepada manusia sekiranya digunakan.


c. Antara punca berlakunya pencemaran air ialah:
 kesan daripada bahan buangan kilang-kilang seperti bahan kimia, cat, sisa-sisa logam, minyak, dan sebagainya yang dibuang ke dalam sungai;
 pembuangan sampah sarap dan sisa kumbahan harian ke dalam air seperti parit dan sungai;
 penerokaan hutan yang berleluasa menyebabkan berlakunya hakisan tanah, tanah runtuh, dan sebagainya.

iii. Pencemaran Tanah
a. Pencemaran tanah bermaksud perbuatan yang dilakukan terhadap sesuatu kawasan sehingga terjadi pertukaran warna, kesuburan, dan hakisan tanah.
b. Antara punca berlaku pencemaran tanah ialah:
 pembuangan sisa toksik dan sisa pepejal daripada kilang dan sebagainya;
 pembuangan sampah sarap di merata-rata tempat;
 penggunaan racun serangga secara berlebih.

iv. Pencemaran Bunyi
a. Pencemaran bunyi bermaksud bunyi yang berlebih sehingga mengganggu keselesaan hidup.
b. Bunyi bising yang negatif biasanya melebihi 80 desibel (dB).
c. Antara punca berlakunya pencemaran bunyi ialah:
 bunyi kenderaan berenjin seperti kapal terbang, kereta api, dan lori;
 bunyi mesin dan jentera daripada kilang;
 bunyi daripada kuari pemecah batu dan enjin gerudi;
 bunyi daripada kerja-kerja pembinaan.

.Diantara punca-punca yang menjadi penyebab berlakunya pencemaran ialah;
 Sampah sarap yang tidak diuruskan dengan baik dan dibuang dengan sewenang-wenangnya.Sungai yang menjadi salah satu tempat pembuangan sampah sarap ini akan dipenuhi dengan sampah-sarap dan mengganggu aliran sungai dan apabila tibanya kemuncak sungai ini tidak menampung air hujan yang yang banyak maka terjadilah banjir kilat.
 Sisa kumbahan yang dialirkan ke dalam sungai secara langsung akan membuatkan sungai menhasilkan bau yang busuk.Airnya juga tidak dapat lagi menjadi tempat perlindungan hidupan akuatik.Ikan-ikan ini secara perlahan-lahan akan mati 'kehausan'.
 Pertumbuhan ekonomi dan kekayaan yang diperolehi oleh segelintir masyarakat telah mengundang kepada etika yang tidak baik kepada alam sekitar.Kilang-kilang ini mengambil jalan mudah dengan melepaskan sisa toksid mereka ke dalam sungai tanpa dirawat terlebih dahulu.Sisa toksid ini amat membahaya bukan sahaja kepada hidupan sungai m alahan kepad manusia.
 Penggunaan racun perosak secara tidak terkawal akan memberi kesan kepada ekosistem alam sekitar.Seorang petani akan menggunakan racun rumpai akan menyebabkan hidupan lain mati.
 Pelepasan gasa-gas chlorofluorocarbons (CFC) dan asap-asap dari kenderaan akan menyebabkan kesan pemanasan yang semakin dirasai sekarang ini.Pengeluaran gas-gas ini jika tiak dikawal maka ia akan menyebabkan kesan pemanasan global yang makin teruk.


















Laporan Mengenai tahap Kualiti kebersihan Kawasan Kediaman.



Kesan yang diperolehi dari pembuangan sisa yang tidak terkawal
Suasana dan alam yang sentiasa bersih dengan sikap masyarakat yang saling mengerti tanggungjawab mereka kepada alam sekitar akan menyebabkan dunia ini selamat diduduki.Tetapi ini hanyalah anggapan yang meleset bagi segelintir manusia yang tidak mengendahkan kebersihan alam sekitar. Sesuatu yang besar itu bermula dari yang kecil , jadi sikap tidak mengendahkan alam sekitar ini bermula dari rumah,sekolah dan seterusnya kepada kawasan perumahan.Jika kawasan kejiranan kita dipenuhi dengan manusia yang tidak bertimbang rasa terhadap kebersihan maka sampah-sarap akan bertaburan dan mana-mana kawasan pun akan menjadi tempat pembuangan sampah.

Tempat yang biasa menjadi tapak pembuangan sampah


Kawasan perumahan perumahan yang di laporkan ini merupakan kawasan yang amat padat dengan penduduk dan paling hampir dengan Bandaraya Kuala Lumpur.Dengan deretan rumah teres sehinggalah ke rumah-rumah jenis kondominium . Dengan kepadatan penduduk yang amat tinggi dan ini bermakna jumlah tapak pembuangan sampah makin terhad dan ini menjadi alasan bagi membuang sampah di merata-rata tempat.Parit dan longkang tersumbat adalah permandangan biasa yang dapat dilihat dikawasan perumahan ini.Masalah ini diburukkan lagi dengan meningkatnya jumlah kawasan-kawasan tadahan hujan yang di tukarkan menjadi kawasan perumahan yang mewah dan mempunyai permadangan yang menarik sekitar Kuala Lumpur.Ampang Ulu Klang mula dibangunkan pada tahun 1971 sebagai Bandar satelit, kepada Kuala Lumpur. Dari jumlah keluasan seluas 198 hektar, 40% daripadanya diperuntukkan bagi tujuan perumahan, 25% bagi tujuan infrastruktur, 20% untuk industri, perniagaan 5% manakala 10% bagi tujuan institusi. Ampang Ulu Klang hampir di majukan sepenuhnya dengan mencapai matlamat jumlah penduduk seramai 30,000 orang. Sehingga tahun 2005, sebanyak 12,086 unit kediaman telah siap dibina oleh PKNS.
Ampang Ulu Klang telah dirancang untuk menampung keperluan perindustrian negara melalui pembukaan kawasan zon perdagangan bebas. Kawasan Industri Ampang Ulu Klang kini merupakan antara penyumbang utama kepada ekonomi negara sebagai pusat industri Ampang Ulu Klang kini merupakan antara penyumbang utama kepada ekonomi negara sebagai pusat industri pengeksportan komponen elektrik dan elektronik. Sehingga kini jumlah penduduk di kawasan ini makin bertambah dan sisa-sisa yang dikeluarkan oleh penduduk akan bertambah.Kelemahan yang paling ketara ialah penguatkuasaan terhadap masalah pembuangan sampah ini.Masalah ini turut disumbang oleh sikap masyarakat yang sering mengambil mudah tentang masalah pembuangan sampah ini.Tempat-tempat yang biasanya menjadi tempat pembuangan sampah ialah di sekitar perdu pokok, lorong-lorong tersembunyi dan juga dalam sungai.


Kawasan yang biasa dijadikan tempat pembuangan sampah

Jika ada tempat pembuangan sampah yang disediakan,pihak berkuasa tempatan mengambil mudah tentang masalah ini .Sebenarnya masalah pembuangan sampah ini akan dapat diselesaikan jika pihak yang berkenaan melakukan tugas dengan baik.Ade sesetengah tempat di kawasan Ulu Klang ini, sampah akan dipungut selang seminggu.Sampah domestic dihasilkan setiap hari oleh penduduk di kawasan ini.


Perkhidmatan mereka masih belum mencukupi

Masalah yang mungkin akan timbul ialah:
 Kawasan tempat pembungan sampah akan di cemari dengan bauan yang sanngat busuk.
 Sampah-sampah yang di buang ke dalam sungai akan mrenyebabkan terjadinya banjir kilat.
 Masalah ini juga menyumbang kepada peningkatan jumlah penyakit bawaan vector seperti anjing, nyamuk , tikus dan burung gagak.
 Kemungkinan sumber air bawah tanah akan diracuni kerana bahan kimia itu akan terlarut dan meresapi tanah.

Biasanya setiap musibah yang berlaku adalah dari kesan yang telah kita lakukan sebagai contoh, kejadian banjir kilat yang sering berlaku terutamanya bila mana hujan turun dengan lebat.Rentetan dari masalah ini ialah kecuaian kita tanpa menyedari kita telah memusnahkan alam ini dengan secara perlahan-lahan.Bukit, sungai dan alam ini adalah kurniaan tuhan yang tidak terhingga.Jika kita gagal dalam menajalankan dan menjaga ala mini dengan sebaik mungkin maka natijah buruk mungkin akan berlaku.
Kawasan persekitaran jika tidak dijaga dengan bersih maka dengan kebarangkalian menularnya penyakit adalah tinggi. Sampah merupakan elemen yang amat penting dan kita bertindak dalam menghasilkannya setiap hari. Kita merupakan penggeluar tetap terhadap sampah, seharusnya mempunyai pernacangan terhadap permasalahan tempah pembuangan sampah ini.Kawasan yang menjadi tempat pembuangan sampah ini akan menghasilkan bau-bau yang sangat busuk serta akan menghasilkan gas-gas bertoksid.Tempat pembuangan sampah juga akan menjadi tempat haiwean liar untuk mencari makan.Haiwan seperti anjing liar dan burung gagak akan menyelongkar sampah-sampah sekaligus menyebabkan sampah-sampah berselerak dan menyebabkan bau yang tidak menyenangkan.Bekas-bekas kosong tersebut mengundang permasalahan pembiakan nyamuk Aedes.Nyamuk Aedes akan menyebabkan menularnya jangkitan demam Denggi Berdarah yang boleh membawa maut



CARA-CARA MENGATASI
MASALAH SAMPAH SARAP

Penggunaan Kembali dan
Kitar Semula
Bagi kebanyakan masyarakat moden pada hari ini, pengurusan sisa pepejal sudah berada di tahap termaju dengan beberapa kaedah seperti kitar semula dan penghasilan bahan berguna (biofertilizer). Pengitaran semula sampah sarap itu sendiri boleh didefinisikan sebagai penebusgunaan (reclamation) bahan dan pemakaian semula yang meliputi perbaikan, pembuatan semula, penukaran bahan, komponen dan hasil (Kaseva & Gupta 1996). Sementara itu menurut Waite (1995), kitar semula ialah sebagai penjanaan semula bahan untuk kegunaan semula jadi atau lain-lain.
Kitar semula ini mempunyai beberapa kepentingan yang berasaskan kepada tiga alasan iaitu:
1. Pengitaran semula bahan buangan memulihkan bahan-bahan berguna dan mengurangi keperluan kita untuk bahan-bahan tulen.
2. Pemprosesan semula bahan buangan boleh menyebabkan penjimatan tenaga dibandingkan dengan pengeluaran bahan tulen yang sama.
3. Pengitaran semula mengurangi kuantiti sampah sarap yang perlu pelupusan akhir yang mengurangi kerosakan alam sekitar. Penimbusan sampah sarap di landfill boleh mencemarkan air bawah tanah melalui kebocoran cecair sampah sarap dan pencemaran udara melalui gas metana yang terjana oleh penghuraian bukan organik dalam landfill.
Malaysia mempunyai kira-kira 230 buah perkhidmatan landfill yang dianggarkan sudah mencapai tahap 80% penggunaan dan situasi ini dianggap sebagai agak kritikal dan sebahagian besar sudah tidak mampu menerima sejumlah sisa, oleh sebab itu melalui Kementrian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, kerajaan cuba mengatasi masalah yang membelenggu pihak pengurusan dengan mengadakan program kitar semula (Mohamad 2001). Program ini telah di perkenalkan pada tahun 1993 dan tanpa sebab yang jelas, program ini dilaksanakan semula pada bulan Disember 2000. Berdasarkan komposisi sampah sarap yang terhasil di bandaraya
Kuala Lumpur, bahan-bahan boleh kitar semula dapat dibahagikan kepada tiga kumpulan, iaitu:
1. Boleh kitar semula dalam keadaan kering seperti kertas, papan kad, kaca, plastik, logam dan tekstil.
2. Bahan organik seperti bahan buangan dapur, makanan dan sampah sarap tanaman.
3. Bahan-bahan pelbagai seperti perabut.
Program kitar semula ini mempunyai beberapa kebaikan. Kebaikan dari segi sosial ialah apabila pemulihan bahan daripada sampah sarap jika diurus dengan baik boleh menjana peluang kerja baru dan sampah sarap yang berasal dari sayur-sayuran atau bahan makanan yang dipulih daripada sampah sarap boleh diguna sebagai makanan ternak. Kebaikan dari ekologi ialah untuk mengekalkan sumber-sumber semula jadi seperti air, tumbuh-tumbuhan, mineral dan sebagainya.
Selain itu, program kitar semula ini juga mempunyai kebaikan dari segi ekonomi dan alam sekitar. Dari segi ekonomi ialah bahan-bahan hasil kitar semula memerlukan sedikit tenaga dalam loji pemprosesan dibandingkan dengan pembuatan daripada bahan mentah semula jadi yang menyebabkan penjimatan tenaga. Pemakaian semula hasil pengitaran semula boleh menurunkan kos pengimportan bahan-bahan bagi negara-negara sedang membangun. Bahan-bahan seperti logam, kertas, kaca, plastik dan getah jika dikitar semula boleh mengurangkan pengimportan dari negara lain. Kebaikan dari segi alam sekitar pula ialah apabila amalan pengitaran semula boleh mengurangkan kuantiti bahan buangan yang harus dilupus sehingga mengurangi tempat yang diperlukan untuk tapak pelupusan, selain itu pengitaran semula boleh menyuburkan tanah.

Pengkomposan
Pengkomposan ialah suatu proses pengubahan bahan organik ke dalam bentuk hasil metabolik yang sederhana dan meninggalkan bahan sisa organik dan sel mikrob yang boleh atau dapat digunakan sebagai bahan penyubur tanah (Augenstein et al. 1976).
Sistim pengkomposan telah banyak dilakukan di banyak kawasan. Kaedah sistim kompos ini adalah penting kerana sampah organik merupakan komposisi sampah terbesar yang dihasilkan. Menurut kajian Devi et el. (1995), jenis sampah yang baik atau yang sesuai untuk dijadikan kompos ialah sampah sarap yang cepat membusuk iaitu sayuran, rumput, sisa makanan dan dedaunan. Kepentingan sistim kompos yang lain ialah dalam menjaga kesihatan masyarakat dari sebarang porses pembakaran dan penimbunan sampah secara haram. Untuk mempromosikan sistim kompos, pihak kerajaan seharusnya mempersiapkan pengetahuan umum kepada masyarakat. Juga kempen dilakukan untuk mencari metod kompos yang sesuai dengan kondisi masyarakat. Sektor swasta juga dapat dilibatkan dalam kegiatan ini, dengan membuat kerjasama antara pihak kerajaan dan pihak swasta.
Incinerator
Incinerator ialah suatu alat yang digunakan untuk membakar sampah atau sisa samaada sisa yang berpunca daripada kawasan perumahan ataupun sisa atau sampah yang terjana dari aktiviti di hospital. Terdapat beberapa jenis incinerator (Departemen Kesehatan Indonesia 1995), iaitu:• Jenis
Malaysia, merupakan incinerator yang terbuat daripada batu bata dan diletakkan mendatar dan lantainya terbuat dari dari bahan kongkrit. Lubang tempat masuk sampah terbuat daripada logam dan lubang keluar pula berukuran 24” ´ 12” yang juga terbuat dari logam. Lapisan untuk menahan sampah juga terbuat dari besi yang tebalnya 1” dan antara dua besi berjarak 4” yang terdiri dari 2 lapisan.• Jenis Barrel and Trench Incinerator, iaitu incinerator berbentuk tong yang terbuat dari batu dan mempunyai ketebalan 6” hingga 12”. Dua besi diletakkan pada lapisan batu dengan ketinggian 6” dari dasar incinerator dan jarak antara 2 besi ialah 3” hingga 4”. Tempat pembakaran sampah terletak ditengah-tengah dan mempunyai penutup yang terbuat dari logam.• Jenis Rock Pit Incinerator, iaitu incinerator yang berbentuk U dan terbuat dari batu karang. Incinerator ini mempunyai panjang 4.5 kaki, lebar 2 kaki dan dalam 18 kaki. Ketebalan incinerator jenis ini ialah 8” hingga 12” dan lantainya terbuat dari batu.• Jenis Multiple self Incinerator, iaitu incinerator berbentuk segi empat dan terbuat dari batu dengan panjang 4 kaki, lebar 3 – 5 kaki dan tinggi 8 m - 12 kaki. Incinerator ini mempunyai lapisan-lapisan dengan ukuran 18 – 24 kak


CARA-CARA MENGATASI BANJIR
Pelbagai cara dijalankan, antaranya:
Menyediakan Sistem Perparitan
Parit-parit yang telah cetek akibat daripada bahan-bahan kumuhan hendaklah sentiasa dibersihkan. Dengan ini air limpahan dan hujan dapat dialirkan dengan baik.
Projek Pendalaman Sungai
Kebanyakan kejadian banjir berlaku kerana kecetekan sungai. Jika dahulu sungai mampu mengalirkan sejumlah air yang banyak dalam sesuatu masa, kini pengaliran telah berkurangan. Ini disebabkan proses pemendapan dan pembuangan bahan-bahan buangan.
Langkah untuk menangani masalah ini ialah dengan menjalankan proses pendalaman sungai dengan mengorek semua lumpur dan kekotoran yang terdapat di sungai. Apabila proses ini dilakukan, sungai bukan sahaja menjadi dalam tetapi mampu mengalirkan jumlah air hujan dengan banyak.







.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan